روش حذف ویروس از گوشی‌ها یا تبلت‌های اندرویدی


 بازدید: 2.6k
 تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین، ۱۳۹۷، ۳:۱۹ ب.ظ
روش حذف ویروس از گوشی‌ها یا تبلت‌های اندرویدی

امنیت در گوشی های همراه به اندازه امنیت دستگاه‌های کامپیوتری خانگی و لب تاپ‌ها و برای برخی افراد حتی بیشتر اهمیت دارد. آیا گوشی موبایل یا تبلت اندرویدی شما به ویروس آلوده شده است؟ در این مقاله روش‌های پاک سازی دستگاه‌های اندرویدی از ویروس را خواهید آموخت.

استفاده از آنتی ویروس های مخصوص دستگاه‌های اندرویدی

شما می توانید یک اپلیکیشن آنتی ویروس را نصب کنید. آنتی ویروس های موبایل بهترین راه‌حل پیشگیرانه برای امنیت گوشی شما هستند. آنتی ویروس‌های موبایلی مثل 360 Mobile Security،  Avast و Lookout رایگان می باشند. تمام این آنتی ویروس ها حاوی یک اسکنر هستند که هر چیز مشکوکی را در دستگاه جستجو می کند. البته گاهی پیش می آید که این اپلیکیشن ها گزارش مثبت غلط می دهند. مثلا یک app که شما ماه ها استفاده کرده‌اید و اطمینان دارید مشکل ندارد را بعنوان ویروس ممکن است شناسایی کنند. هر چند در بیشتر موارد شما می توانید چنین هشدارهایی را نادیده بگیرید.

پیشگیری از آلودگی گوشی به ویروس

به منوی تنظیمات گوشی و یا تبلت خود بروید و در بخش Security آن اطمینان حاصل کنید که گزینه منابع ناشناخته غیر فعال باشد. این جمله با این گزینه همراه است: allow installation of apps from unknown sources به معنی اجازه دادن به نصب اپلیکیشن ها از منابع ناشناخته. اگر نیاز مبرم دارید که اپلیکیشن هایی را که هنگام نصب با این پیغام همراه می شوند، نصب کنید لااقل به برخی نکات امنیتی دیگر دقت کنید. مثلا قسمت های مجاز شده برای آنها (permissions) را چک کنید. بعنوان مثال چه احتیاجی است که یک اپلیکیشن پخش کننده ویدئو به بخش کانتکت های شما دسترسی داشته باشد؟

حذف ویروس بدون استفاده از آنتی ویروس موبایل

ویروس‌های اندرویدی با اپلیکیشن ها نصب می شوند. پس دستگاه را روی حالت Safe mode بگذارید و اپلیکیشن های آلوده و یا اپلیکیشن هایی را که دچار ویروس شده اند حذف کنید. اگر نمی دانید گزینه حالت امن گوشی شما کجاست، جمله زیر را در گوگل سرچ کنید:
How to put (نام مدل گوشی یا تبلت شما) into Safe mode 
برای حذف اپلیکیشن، باید به منوی تنظیمات و سپس به قسمت apps بروید، روی اپلیکیشن مشکوک کلیک کرده و گزینه uninstall را بزنید. در بیشتر موارد این تمام کاری است که باید انجام دهید ولی گاهی ممکن است گزینه uninstall دیده نشود. در این شرایط ویروس خودش را در موقعیت administrator دستگاه قرار داده است.
حذف اپلیکیشنی که در منوی apps دستگاه های اندرویدی دیده نمی شود
در این شرایط به منوی تنظیمات و قسمت Security و سپس قسمت Device Administrators بروید. در اینجا لیست تمام اپلیکیشن هایی را که در موقعیت administrator هستند خواهید دید. به سادگی تیک باکس مقابل آن اپ را بردارید. سپس در صفحه بعد گزینه Deactivate را انتخاب کنید. حالا اگر به بخش اپلیکیشن ها بروید، نام آن اپ باید مشاهده شود. سپس گوشی را restrart نمایید.

راه حل نهایی

اگر مشکل حل نشد، دستگاه را به حالت تنظیمات کارخانه ریست کنید، هر چند با این کار هر چیزی را که روی گوشی خود دارید از دست می دهید. پس هرگز بک آپ گرفتن از اطلاعات گوشی یا تبلت خود را فراموش نکنید تا امنیت گوشی همراه خود را تامین نمایید.



به دوستان خود بگوئید: