در مورد مجوزها و سطح دسترسی اپلیکیشن‌ها بیشتر بدانیم


 بازدید: 2.2k
 تاریخ انتشار: ۳۰ تیر، ۱۳۹۷، ۲:۲۹ ب.ظ
در مورد مجوزها و سطح دسترسی اپلیکیشن‌ها بیشتر بدانیم
اپلیکیشن ها جز جدایی ناپذیر هر گوشی هوشمند هستند. علاوه بر اپلیکیشن‌هایی که از ابتدا روی هر گوشی نصب هستند، معمولا نمی توانیم در مقابل وسوسه نصب انواع اپلیکیشن های کاربردی و جذاب مقاومت کنیم. متاسفانه اپلیکیشن‌ها اصلی ترین روش بخطر افتادن امنیت سایبری برای موبایل‌ها هستند. بسیاری از اپلیکیشن‌ها تقاضای تعدادی مجوز و دسترسی را بیان می کنند. مثلا در هنگام نصب اپلیکیشن با این پیغام مواجه می شوید که آیا اپلیکیشن اجازه دسترسی به GPS گوشی، یا گالری عکس ها یا حافظه داخلی یا شماره تماس ها و ... را می تواند داشته باشد یا خیر.

چه زمانی یک اپلیکیشن نیاز به مجوز و دسترسی دارد؟

معمولا اپلیکیشن‌هایی که از فروشگاه اپل دانلود می شوند اولین باری که استفاده می شوند تقاضای دسترسی و مجوزها را مطرح می کنند و اپلیکیشن‌هایی که از گوگل پلی دانلود می شوند قبل از دانلود مطرح می کنند که چه دسترسی‌هایی را لازم دارند. به هر حال، نگرانی بابت این مجوزها و دسترسی ها کاملا طبیعی است در واقع با دادن این مجوزها ریسک به خطر افتادن امنیت سایبری دستگاه نیز وجود دارد.

خطرات بالقوه مجوزهای داده شده به یک اپلیکیشن

به نظر می رسد یک برنامه چراغ قوه دسترسی خاصی لازم نداشته باشد. ولی برخی اپ های چراغ قوه در اپ استور تقاضای دسترسی به اطلاعات GPS، پیام، ضبط صوتی و دوربین را عنوان می کنند! پس چه باید کرد؟ این دسترسی ها به چه دلیل صادر می شوند؟ واقعیت این است که اپلیکیشن‌ها به بسیاری از این مجوزها نیازی ندارند. بلکه از آنها برای تبلیغ استفاده می کنند. اپلیکیشن چراغ قوه از GPS و کد QR برای نگاه کردن به تاریخچه مرورگر شما و کشف علاقه مندی‌های شما استفاده می‌کند تا مطابق همان‌ها برای شما تبلیغات بفرستد.
پس نصب یک اپلیکیشن واقعا همراه با ریسک است. یک ریسک این است که مقصد نهایی مجوزها معلوم نیست و مهمتر آنکه امنیت سایبری شما از طریق همین اپلیکیشن‌ها می تواند براحتی دچار مخاطره شود.  



به دوستان خود بگوئید: