آیا مک‌ها هم گرفتار ویروس می‌شوند؟


 بازدید: 3k
 تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت، ۱۳۹۷، ۵:۳۲ ب.ظ
آیا مک‌ها هم گرفتار ویروس می‌شوند؟

آیا مک‌های اپل هم باید از آنتی ویروس استفاده کنند یا آنها دچار ویروس نمی شوند؟ این چیزی است که در این مقاله در مورد آن توضیح داده خواهد شد.
درست است که مک‌ها بطور کلی امن‌تر از کامپیوترهای دارای ویندوز هستند، ولی از ایمن بودن کامل خیلی فاصله دارند. در واقع خیلی از کسانی که اعتقاد دارند مک دچار ویروس نمی‌شود تنها توجیهی که ارائه می‌دهند این است که مک من آنتی ویروس ندارد و هنوز دچار ویروس نشده! این فقط ساده‌سازی یک مسئله پیچیده است.
در سال 2017 گزارش‌هایی ارائه شد که اعلام کرد مک‌ها کمتر از قبل ایمن هستند. در واقع هر سیستم عامل و دستگاهی که وارد بازار می شود مسلما مدتی زمان می‌برد تا هکرها و خرابکارها راه‌های نفوذ آن را بیاموزند ولی آنها بالاخره راهش را پیدا می‌کنند! حتی هشدارهایی داده شده است نسبت به بدافزارهای مک که می‌توانند کامپیوترهای اپل را متوقف کنند.

چرا مک‌ها نیاز به آنتی ویروس دارند؟

هیچ دلیل فنی وجود ندارد که چرا سیستم عامل مک نمی‌تواند هدف حملات سایبری قرار بگیرد، البته مشکلاتی وجود دارد که بیشتر مربوط به تروجان‌ها است و نیاز به این دارند که کاربر اشتباها آنها را نصب کند. پس بله حملات سایبری برای مک‌ها کمتر بوده است ولی در حال حاضر تعداد کاربران مکینتاش هم کم است و این موقعیت می‌تواند در آینده عوض شود.
در واقع مک‌ها گران هستند پس با یک حساب سرانگشتی می‌توان گفت صاحبان آنها پولدارتر هستند و این هدف جذابی برای هکرها و خرابکارها خواهد بود. هدف ترساندن نیست منظور این است که روی آنتی ویروس های مکینتاش باید بیشتر کار شود چون کسی از آینده خبر ندارد.
باید در نظر داشت کاربرهایی که تازه‌کار هستند براحتی ممکن است اپلیکیشنی را نصب کنند که سالم نباشد و در عوض یک ویروس یا باج افزار را وارد سیستم آنها کند. البته شرکت‌هایی در حال کار برای عرضه آنتی ویروس های جدید مکینتاش هستند مثل آنتی ویروس BitDefender یا برخی آنتی ویروس‌های نورتن.

چرا مک‌ها نیازی به آنتی ویروس ندارند؟

جواب ساده است، تجربه کاربران این را نشان داده است و به هر حال این مسئله‌ای است که نیاز به بررسی دارد. مجرمان همیشه بازار هدف بزرگ را در نظر می‌گیرند و بازار هدف بزرگ در حال حاضر ویندوز است زیرا کاربران ویندوز بسیار بیشتر از مک هستند. بعلاوه واقعیت این است که نفوذ به ویندوز هم راحت‌تر است. ولی بازار هدف مجرمان همیشه می‌تواند تغییر کند.



به دوستان خود بگوئید: