تعریف بیت‌کوین — به بیان ساده


 بازدید: 2.3k
 تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین، ۱۳۹۷، ۲:۱۴ ب.ظ
تعریف بیت‌کوین — به بیان ساده
بیت‌کوین فرض کنید که روی نیمکت پارک نشسته‌اید. دوستتان یک سیب دارد و آن را به شما می‌دهد. حالا شما یک سیب دارید و او هیچ سیبی ندارد. ساده است، نه؟

بیایید به همین اتفاق ساده، دقیق‌تر نگاه کنیم: سیب او عملاً در دست شما گذاشته شد و با وجود اینکه کسی به‌ غیر از شما آنجا نبود، هردوی‌ شما خوب میدانید که این اتفاق افتاده است. درواقع به نفر سومی برای نظارت بر انتقال سیب نیاز نداشتید. به بیان دیگر برای اثبات اینکه او سیب را به شما داد به حضور یک قاضی نیازی نداشتید! حالا آن سیب مال شماست! بنابراین او دیگر نمی‌تواند به شما هیچ سیبی بدهد. چون دیگر سیبی ندارد که بتواند روی آن کنترلی داشته باشد. اما حالا این شما هستید که به‌طور کامل روی سیب کنترل دارید. حتی می‌توانید آن را به یکی دیگر از دوستانتان بدهید، دوستتان هم آن را به دوستش بدهد وبه همین ترتیب تا انتها می‌توان پیش رفت. این یک مبادله شخصی است و فرقی ندارد که کالای مورد معامله‌تان موز باشد یا کتاب و یا حتی مقداری پول. درهرصورت معامله به همین سادگی انجام خواهد شد.

حالا این‌بار سیب دیجیتال!

حالا بیایید فرض کنیم که دوستتان یک سیب دیجیتال دارد، و آن را به شما می‌دهد. حالا چطور می‌توان ثابت کرد که سیب دیجیتالی او مال شماست؟ سیبی که تا چند لحظه قبل مال او بود و حالا مال خودِ خود شماست! همان‌طور که می‌بینید این بار مسئله پیچیده‌تر از سیب واقعی است. از کجا می‌دانید که او این سیب را قبل از شما برای شخص دیگری نفرستاده است؟ شاید چندین کپی از همین سیب دیجیتالی ساخته باشد و از طریق اینترنت آن را در اختیار میلیون‌ها نفر گذاشته باشد. پس با این اوصاف مبادله دیجیتال نسبت به مبادلات فیزیکی کمی مشکل‌تر است و ارسال یک سیب دیجیتال شبیه ارسال سیب واقعی نیست. همین باعث شده است که بعضی از دانشمندان و عالمان واقعی کامپیوتر برای این مشکل یک اسم بگذارند: «مشکل دوبله»! مشکلی که هنوز آن را حل نکرده‌اند. اما بیایید خودمان دست‌به‌کار بشویم و یک راه‌حل ارائه بدهیم.

دفتر کل یک دفتر حسابداری است که تمام معاملات و حساب‌ها در آن ثبت می‌شود.شاید لازم باشد که آن را در یک دفتر کل ثبت کنیم. ازآنجایی‌که این دفترچه یک دفتر دیجیتالی است. باید در دنیای دیجیتال قرار بگیرد و کسی مسئول کنترل و مدیریتش باشد. درست مثل بازی «دنیای وارکرفت» شرکت بلیزارد که گیمرهایشان یک دفتر کل دیجیتال از تمام سلاح‌های آتشینی که در سیستم‌شان وجود دارد، ساخته‌اند. شما هم می‌توانید به همین ترتیب یک دایرکتوری یا دفترکل برای سیب‌های دیجیتال‌تان بسازید. بسیار عالی، مشکل حل شد اما مشکلات دیگری نیز وجود دارد: آیا کسی می‌تواند دفتر کلی با ظرفیتی بیشتر از دفتر کل Blizzard بسازد؟ دایرکتوری Blizzard در هرلحظه فقط می‌تواند دو سیب دیجیتال را اضافه کند! این کاملاً با روزی که روی نیمکت نشسته بودید تفاوت دارد. آن روز فقط شما و دوست‌تان بودید. اما ساخت دفتر کل از طریق Blizzard درست مثل این است که نفر سومی را هم به نیمکت مبادلات‌تان در پارک اضافه کنیم. آیا هنوز هم می‌توانید با همان روش معمول، به یکدیگر سیب دیجیتال بدهید؟ آیا راهی وجود دارد که با آن بتوانید معامله روی نیمکت پارک را به‌طور دیجیتال هم انجام بدهید؟ به نظر سخت می‌رسد!

راه حل اگر جزئیات این دفتر کل در دسترس همه قرار بگیرد، تمام اطلاعات دفتر کل از جزئیات معاملات تا زمان انتقال سیب‌های دیجیتال، نه تنها در Blizzard بلکه در دفتر همه کاربران دیگر هم ثبت خواهد شد. و به این صورت امکان تقلب وجود نخواهد داشت. او نمی‌تواند به کسی سیب بدهد چون سیبی برای انتقال ندارد. درواقع اطلاعات در سیستم همه کاربران به‌صورت هم‌زمان ثبت می‌شود و از پیش آمدن تقلب‌های احتمالی جلوگیری می‌کند. به‌علاوه سیستم فقط توسط یک نفر اداره نمی‌شود؛ پس خیالتان راحت خواهد بود که کسی نمی‌تواند به‌ تنهایی برای ارسال سیب‌های دیجیتالش تصمیم بگیرد. زیرا سیستم از قوانین خاصی تبعیت می‌کند، که از قبل تعیین شده‌اند. کدها و قوانین به‌منظور حفظ امنیت، بهینه‌سازی و بازبینی به‌صورت منبع باز در اختیار کاربران قرار می‌گیرند، درست شبیه ویکی‌پدیا یا نرم‌افزارهای اندرویدی. شما هم می‌توانید یکی از این کاربران باهوش باشید، این کار را انجام دهید و به ازای به‌روزرسانی دفترکل و بازبینی کامل آن ۲۵ سیب دیجیتال دریافت کنید. درواقع این تنها راه برای افزایش سیب‌های دیجیتال در سیستم است. ما سعی کردیم تا این موضوع را به ساده‌ترین روش ممکن توضیح دهیم. این سیستم به نام پروتکل بیت‌کوین وجود دارد که سیب‌های دیجیتال، بیت‌کوین‌های این سیستم هستند. چرا دفتر کل عمومی فعال است؟ این دفتر به‌صورت منبع باز است. تعداد کل سیب‌ها در همان ابتدای کار در دفتر کل عمومی تعریف شد. می‌دانیم که تعدادی سیب وجود دارد، اما تعدادشان محدود است. بعد از انجام هر مبادله می‌دانیم که سیب دیجیتالی که صرفاً مال خودمان بود را از دست داده‌ایم و دیگر آن سیب متعلق به شخص دیگری است. این در حالی است که همه این جزئیات به‌طور کاملاً شفافی در دفتر کل وجود دارد. به دلیل اینکه این دفتر کل در دسترس عموم قرار دارد، به وجود شخص سوم به‌عنوان شاهد مبادله نیازی نیست. حالا باوجود این سیستم، معامله سیب‌های دیجیتال هم درست مانند معامله سیب‌های واقعی است. درست مثل دیدن لحظه‌ای که دوستتان سیب‌ها را در جیب‌تان گذاشت و هیچ سیبی در دست‌های خودش باقی نماند. همان لحظه‌ای که فقط شما دو نفر روی نیمکت پارک بودید و نیازی به شخص سوم برای نظارت بر معامله نبود. به‌عبارت‌دیگر، باوجوداینکه معامله به‌طور دیجیتال و در دنیای دیجیتال انجام می‌شود، اما رفتار آن درست مانند رفتار اجسام فیزیکی است. فرقی نمی‌کند که آمریکا هستید، یا مالزی یا ایران درهرصورت تنها با یک کلیک می‌توانید مقدار سیب موردنظرتان (از ۰٫۰۰۰۰۰۰۱ تا ۱۰۰۰۰۰۰) را در جیب دیجیتال دیگران بگذارید. حتی می‌توان اشیای دیجیتالی دیگری را روی این سیب‌های دیجیتال سوار کرد؛ از یادداشت‎های دیجیتال گرفته تا چیزهای مهم‌تری مانند قرارداد، گواهی سهام، کارت شناسایی و …

ارزش گذاری بیت کوین

چطور می‌توان بیت‌کوین را که این‌قدر مفید و به‌دردبخور هستند، ارزش‌گذاری کرد؟ افراد زیادی در حال بحث و مذاکره درباره این مسئله هستند؛ از اقتصاددان‌ها تا برنامه‌نویس‌ها و سیاست‌مدارها. اما هرکدام نظر متفاوتی دارند. برخی معتقدند که این سیب‌های دیجیتال طلای دیجیتال‌اند، برخی می‌گویند شاخه گل‌اند، برخی می‌گویند هر سیب ۱۳۰۰ دلار ارزش دارد و برخی معتقدند که ارزشی برابر با پول رایج دارد و البته برخی هم معتقدند هیچ ارزشی ندارد!



به دوستان خود بگوئید: