خطرات جاوا و فلش برای امنیت سیستم های کامپیوتری و گوشی ها


 بازدید: 1.5k
 تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین، ۱۳۹۷، ۱:۱۹ ب.ظ
خطرات جاوا و فلش برای امنیت سیستم های کامپیوتری و گوشی ها

امروزه مرورگرهای مهم دنیا مثل فایرفاکس، کروم، اپرا، سافاری و ... نیاز به پلاگین های متعددی دارند. برخی از این پلاگین ها یا افزونه ها توانایی ها و قابلیت‌های جدیدی به مرورگر می دهد. مثلا با استفاده از آنها می توانید عکس و ویدئو از یوتیوب دانلود کنید، صفحه ای را به صورت pdf پرینت بگیرید، پسوردهای ذخیره شده بر روی سیستم را ببینید و بسیاری توانایی های دیگر. اما پلاگین فلش و پلاگین جاوا دو افزونه مهم مرورگرها هستند که برخی سایت‌های مهم از آنها استفاده می کنند و شما برای بهره مندی کامل از امکانات آن سایت نیاز دارید تا جاوا و فلش را بر روی مروگری که با آن وارد سایت مذکور می شوید نصب داشته باشید. بعنوان مثال سایتی که کلیپ یا ویدئویی قرار داده است که با فلش باز می شود، باید با مرورگری باز شود که افزونه فلش بر روی آن نصب شده باشد.

خطر جاوا و فلش برای امنیت سیستم چیست؟

یکی از نقاط ضعف برای امنیت سیستم ها وجود نرم افزارهای شخص ثالث (third party) است. فلش و جاوا هر دو جز این نرم افزارها هستند و بعنوان اهدافی عالی برای برنامه های بدافزار شناخته شده‌اند که بدافزارها از طریق آنها می توانند به سیستم‌های میلیون ها نفر دسترسی پیدا کنند. گاهی حتی باج افزارها نیز از طریق جاوا و فلش منتشر شده‌اند و سیستم یا فایل های موجود بر روی سیستم را قفل کرده و از کاربر درخواست مبلغی را برای باز کردن قفل آنها کرده‌اند.

راه حل پیشگیری از خطرآفرین بودن جاوا و فلش

بنابراین بسیار عاقلانه است که دسترسی به آنها را محدود کنید. اگر از این دو نرم افزار استفاده نمی کنید بطور کامل آنها را از روی مروگر و سیستم خود حذف کنید. البته در بسیاری از موارد امکان حذف کامل جاوا و فلش وجود ندارد چون ممکن است ما از سایت‌هایی استفاده کنیم که با این دو نرم افزار کار می کنند. یک مثال ابتدایی سایت‌های بانکی است. پس این به این معنی است که شما نمی توانید بطور کامل نرم افزارهای Flash و Java را غیرفعال کنید.
یک توصیه منطقی این است که مرورگر دیگری را دانلود کنید، ‌مثل کروم، فایرفاکس، اپرا و غیره . سپس جاوا و فلش را فقط روی آن مرورگر فعال کنید. سپس هر زمانی که نیاز به استفاده از سایتی داشتید که نیاز به یکی از این دو نرم افزار داشت، از این مرورگر استفاده کنید. ولی در سایر مواقعی که آنلاین هستید از یک مرورگر امن استفاده کنید که فلش و جاوای آن غیرفعال شده باشد.



به دوستان خود بگوئید: